Local SEO: 5 tips voor een boost voor lokale zoekresultaten in Google

Deel dit bericht op:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Volg ons op Facebook!

Wil je ook hoog gaan scoren in Google?

Categorieën

Local SEO: 5 tips voor een boost voor lokale zoekresultaten in Google

Deel dit bericht op:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Met Local SEO zorg je ervoor dat je bedrijf goed word gevonden voor gebruikers die woonachtig zijn in jou regio en zoeken naar producten en/of diensten die jij zoal aanbied op je website. Het toepassen van Local SEO kan op meerdere manieren. In dit artikel geven we je 5 tips over hoe je dit kunt doen.

Tip 1: Zet in op lokale zoektermen

Met lokale zoektermen bedoelen we termen die Google gebruikers invoeren in de zoekmachine van. Denk hierbij aan zoektermen als: ”Kapperszaak Eindhoven” of  ”Tuincentrum omgeving Oirschot” Websites en bedrijven die Local SEO op de juiste wijze hebben toegepast worden bovenaan in Google getoond in de zogenaamde ”Local Map Pack” van Google. Hieronder zie je een voorbeeld van zoekresultaten van deze lokale bedrijven die gebruik maken van Local SEO.

Hier zie je een voorbeeld van de lokale zoekresultaten die bovenaan de pagina binnen Google Maps worden getoond. Om hier met jou bedrijf en website getoond te worden moet je aan de slag met Local SEO. Om te kunnen gaan scoren binnen Google op lokale zoektermen in het van belang om te starten met een gedegen zoekwoordenonderzoek. In dit zoekwoordenonderzoek ga je focussen op lokale zoektermen zoals ”Friettent Eindhoven” of ”Camping omgeving Helmond”.

Er zijn verschillende tools om een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Wij maken hiervoor vaak gebruik van www.neilpatel.com De website van Neil Patel bied verschillende tools om er achter te komen waar jouw doelgroep zoal op zoekt en welke lokale zoektermen zij hier zoals voor gebruiken. Voer in de balk bijvoorbeeld ” Tegelzetter Best” in en bekijk direct welke variaties er worden gebruikt voor deze zoekterm.

Tip 2: Maak landingspagina's aan voor de lokale zoektermen

Nu je het zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd en weet op welke lokale zoektermen je doelgroep zoal zoekt in Google is het tijd om specifieke landingspagina’s aan te gaan maken waarin je de focus legt op de lokale zoekterm. Zodra je een pagina hebt aangemaakt is het belangrijk om de lokale zoekterm te gaan verwerken in je teksten. Let hierbij op dat je niet gaat ”Keyword spammen” Het teveel plaatsen van een zoekterm in een tekst kan door Google als onnatuurlijk worden beschouwd en kan ervoor zorgen dat dit juist een negatieve uitwerking heeft op de beoordeling van Google.

Om te voorkomen dat je te vaak of juist te weinig gebruikt maakt van een zoekterm kun je gebruik maken van zogenaamde ”Keyword density checkers” Je voert hier dan je tekst en de zoekterm in en de checker zal dan berekenen of de verhouding van tekst en zoektermen in orde is. Daarnaast is het belangrijk dat je de juiste zoekterm, snippets, metadiscriptions en slugs instelt zodat Google weet waar je pagina over gaat en je pagina goed word weergeven in de zoekresultaten. Om dit allemaal goed in te stellen maken wij gebruik van de plugin ”Yoast SEO”, Deze plugin is gratis en geschikt voor o.a. WordPress websites. Hieronder zie je een voorbeeld en leggen we uit hoe je dit in kunt stellen 

stap 1. Zodra je de pagina hebt aangemaakt kun je beginnen met alles in te stellen in de Yoast SEO sectie. We beginnen met de ”focus keyphrase” Hier vul je de lokale zoekterm in. 

stap 2. Nu vul je bij ”SEO-titel” een titel in. Let hierbij op dat je de lokale zoekterm zo ver mogelijk aan het begin plaatst. Google gaat er namelijk van uit dat het begin van je tekst aangeeft waar je pagina over gaat.

Stap 3. Vul bij de ”Slug” de lokale zoekterm in. De slug is het stukje tekst wat achter de url van de pagina word weergeven.

Stap 4. Vul de ”Meta-omschrijving” in. Ook hier probeer je de lokale zoekterm zo ver mogelijk vooraan in de tekst te plaatsen. Je kunt hierna wat aanvullende informatie geven over waar de pagina over gaat.

TIP: Zorg er voor dat de balkjes groen blijven. Deze voorkomen dat je over het maximale aantal letters heengaat zodat je pagina en omschrijvingen goed worden weergeven in de zoekresultaten zonder dat er gedeelte af worden geknipt door Google.

Tip 3. Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Waarschijnlijk heb je jouw ”Google mijn bedrijf” pagina al aangemaakt en gekoppeld aan je website. Google mijn bedrijf speelt een grote rol in de zichtbaarheid van jouw bedrijf in de zoekresultaten. Zeker als je goed wil gaan scoren met Local SEO is het erg belangrijk om je Google Mijn Bedrijf te gaan optimaliseren. Hoe je dit allemaal kunt doen leggen we nu hieronder voor je uit.

  • is je bedrijf gevestigd op meerdere locaties? Maak dan een Google Mijn Bedrijf aan voor iedere locatie. Een nieuwe pagina voor meerdere locaties kun je aanmaken via deze link: www.google.com/intl/nl_nl/business/
  • Probeer zoveel mogelijk velden volledig in te vullen bij ''informatie'' Enkele van de belangrijkste velden zijn: Beschrijving, vestigingsadres, servicegebieden, services en je contactgegevens. De informatie die je hier invuld moet exact overeenkomen met de gegevens op je website zodat Google dit kan verifiëren. Vul je hier afwijkende gegevens in, dan kan het voorkomen dat dit je zichtbaarheid in Google negatief beïnvloed.
  • Houd je Google Mijn Bedrijf altijd up to date. Veranderd er iets in je diensten of wellicht je openingstijden? Pas dit dan direct aan binnen Google mijn bedrijf.

Tip 4. Verzamel zoveel mogelijk reviews van je tevreden klanten

Heb je recent een project opgeleverd of heb je een product of dienst verkocht en is je klant hier erg tevreden over? Probeer deze klant dan een review te laten plaatsen bij je Google bedrijfsvermelding. Google waardeert reviews enorm omdat ze zo een beter beeld krijgen over de markt die je bediend en in welke mate dit word gewaardeerd door jouw klanten. 

Je kunt binnen Google Mijn Bedrijf eenvoudig een linkje aanmaken die je per mail kunt versturen naar je klanten. Via deze link komen ze dan direct in een apart scherm terecht binnen Google waar zij hun review kunnen plaatsen. Heeft een klant eenmaal een review geplaatst, Probeer hier dan op te reageren met bijvoorbeeld een bedankt berichtje voor deze klant. Zo ziet Google dat je jezelf ook bezig houd met de ”follow up” wat wederom een positief effect heeft op de waarde die Google je toekent als bedrijf.

Tip 5. Zorg voor links naar je website vanuit website's van lokale bedrijven en bedrijfspagina's

Als laatste tip willen we je meegeven om te gaan zorgen voor backlinks vanuit websites van lokale bedrijven en zogenoemde ”bedrijfspagina’s”  Je kunt je bedrijf eenvoudig aanmelden op een bedrijfspagina en hier een korte omschrijving van je bedrijf en waar mogelijk de adresgegevens van je bedrijf vermelden. Deze vorm van Local SEO werkt ook prima en kan je local ranking door Google alleen maar ten goede komen.

Heb je nog vragen over Local SEO, of wil je dit graag uitbesteden? Neem dan contact met ons op, wij vertellen je er graag meer over.

Hulp nodig met je website?

Hulp nodig met je website?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voor alles omtrent webdesign en zoekmachine optimalistaie

Kennisbank:

Copywriting | Website CMS |Webdesign | Google analytics |Google search console |Google mijn bedrijf | Website’s |Webshops | SEO | SEO content |Website onderhoud | Beveiliging |Optimalisatie | Zoekmachine’s | Yoast | Wordpress | Pagebuilder | Webhosting |Backlinks | Pagerank | Pagespeed |
Voor alles omtrent webdesign en zoekmachine optimalistaie

Kennisbank:

Copywriting | Website CMS |Webdesign | Google analytics |Google search console |Google mijn bedrijf | Website’s |Webshops | SEO | SEO content |Website onderhoud | Beveiliging |Optimalisatie | Zoekmachine’s | Yoast | Wordpress | Pagebuilder | Webhosting |Backlinks | Pagerank | Pagespeed |
Volg ons op Facebook!

Wil je ook hoog gaan scoren in Google?